Rijeka – koncertno slijepo crijevo Hrvatske
![](http://izlasci.net/sites/default/files/imagecache/rubrika/slike/zalazak/ko.jpg)
Za savršenstvo je potrebna decentralizacija. Iako je grad na Rječini sat vožnje od Pule, Trsta, Ljubljane ili Zagreba, a gravitiraju mu Krk, Cres i Pag, za Rijeku je to, paradoksalno, oduvijek bio hendikep.
Premda svi ekonomski pokazatelji govore kako je »hrvatsko društvo u rasulu«, jedan njezin segment gotovo besprijekorno funkcionira – showbusiness. Srozavanje hrvatskog standarda, pospješeno s nedavnim probijanjem psihološke granice od 300 tisuća nezaposlenih, posve se suprotno održava u zabavnom sektoru pa ulaznice za većinu koncerata u Hrvatskoj brzo planu. Imajući na umu propuh u hrvatskim lisnicama, vjerojatno je malo tko mogao očekivati da će građani u njima ipak pronaći »višak« od 300-tinjak i više kuna za koncertnu kartu. Iako »dužni kao Grčka«, koncerte masovno posjećujemo i već se dugo nije dogodilo da je uslijed manjka interesa publike jedan od njih bude otkazan. Koncertni debakl, poput slovenskog Madonne, izgleda da je u Hrvatskoj nemoguć.
Hrvatsku dijeli tek korak do savršenstva – potrebno je provesti i koncertnu decentralizaciju. Naime, Zagreb se, očekivano, razvio u koncertno središte Hrvatske, prema nekima i istočnog dijela Europe. Samo u posljednjih nekoliko mjeseci glavni grad su pohodile neke od najvećih glazbenih atrakcija i ostatak države može samo ljubomorno maštati da i kod njih jednog dana svrati djelić te karavane. Zasad, male su šanse tomu, tek postoji želja gradonačelnika Željka Keruma da se svjetska glazbena elita spusti do Splita. Unatoč nezavidnom gospodarstvu u svome gradu, Željko Kerum želi najmanje četiri velika koncerta godišnje. Gradonačelnik rodom iz Ogorja već lobira za splitski koncert najvećeg benda današnjice, irskog U2 koji bi u rujnu 2010. godine trebao gostovati na Poljudu.
Nemoguća misija ili, pak, posve realan poslovni pothvat, pitamo Vladu Ivankovića čija je agencija Lupa Promotion u Zagreb i Beograd dovodi sve one glazbene zvijezde, između ostalih i U2 na maksimirski stadion.
– S gradonačelnikom Kerumom razgovarao sam o dolasku U2 na Poljudu, ali i o drugim svjetskim imenima. Dobili smo obećanja da se takve stvari mogu organizirati u Splitu, jer smo s prijašnjom upravom »Hajduka« imali smo dosta loša iskustva. Međutim, gradonačelnik je obećao da će se raditi i na renoviranju Poljuda, kazao je Ivanković misleći pritom na uvjete koje bi trebao zadovoljiti jedan stadion, a koje prema njegovim riječima, posjeduje jedino stadion u Maksimiru.
Upravo su u cijeloj priči najvažniji uvjeti koji bi trebali biti zadovoljeni ukoliko želimo da se, osim Zagreba, na koncertnoj karti nađu i drugi gradovi.
– Postoje veliki tehnički problemi da se ti koncerti održavaju drugdje u Hrvatskoj u zimskom periodu. Pula i Istra nemaju dvoranu zatvorenog tipa, i to je veliki problem. U Osijeku smo imali nekoliko neuspješnih pokušaja – nema kvalitetnih partnera niti odgovarajućih mjesta za održavanje koncerata. Prema posljednjim informacijama i Split je po tom pitanju izrazito skup. Dovesti bend kao što je »Simple Minds« u Split stoga je prije iznimka, nego pravilo, smatra Vlado Ivanković te ističe kako izvođačima najveći problem predstavlja i udaljenost pojedinih gradova.
– Od Zagreba do Splita još je 300 do 400 kilometara, što se glazbenicima jednostavno ne uklapa u njihovu rutu, kaže prvi čovjek Lupe.
Premda smještena na puno povoljnijim geografskim koordinatama nego Split, a uz to je od »dalmatinske metropole« barem za koplje gospodarski naprednija, Rijeka je bila i ostala koncertno slijepo crijevo Hrvatske. Sat vožnje od Pule, Trsta, Ljubljane ili Zagreba, kao i činjenica da joj gravitiraju veliki otoci Krk, Cres i Pag, za Rijeku je, paradoksalno, oduvijek bio hendikep.
Posljednje veće gostovanje zbilo se 2006. kad je stadion na Kantridi pohodio Eros Ramazzotti koji je, da stvar bude gora, svirao pred polupraznim tribinama. Prema svemu sudeći, značajnije pomake Rijeka doskora neće doživjeti, pa niti nakon što je dobila lijepu i velebnu dvoranu na Zametu. Dvorana Centra Zamet dosad je ugostila samo jedan glazbeni događaj, koncert klape Intrade.
– Vrata dvorane na Zametu otvorena su tek 10. rujna 2009. godine i ona je primarno namijenjena sportašima te u njoj aktivno treniraju i natječu se ekipe i selekcije svih uzrasta na lokalnom i nacionalnom nivou. Također, dio jutarnjih termina osiguran je i za potrebe nastavnih programa Osnovne škole Zamet, objašnjavaju u Rijeka sportu, trgovačkom društvu u vlasništvu Grada Rijeke koje upravlja, održava i izgrađuje sportske objekte.
– Centar Zamet arhitektonski je prilagođen i za druge manifestacije, koncerte i slične događaje, pa se tako već u fazi projektiranja vodilo računa o višenamjenskom karakteru građevine. Koncert klape »Intrade« je pokazao da Centar Zamet može uspješno servisirati organizatore velikih koncertnih događanja. U Dvoranu Zamet, kao i u Dvoranu mladosti dobro došli su svi glazbeni profili za koje postoji interes riječke publike. Stav Grada oko podupiranja određenih programa koji promoviraju urbani kvalitetni glazbeni zvuk već je dobro poznat i ne treba ga vjerojatno dalje pojašnjavati, objašnjava se u Rijeka sportu.
Unatoč otvorenosti svim glazbenim profilima, otkrivaju u Rijeka sportu, »od otvorenja dvorane Zamet do danas ondje gostovala samo klapa Intrade, jer se samo taj organizator javio sa zamolbom organizacije koncerta«.
– S jedne strane razumijem da financijski uvjeti korištenja dvorane za organizaciju koncerta ne mogu biti povoljniji, jer je u dvoranu uloženo puno novca, a i njezino je održavanje skupo. Kad se pogleda drukčije, jednostavnom računicom je jasno da, pri organizaciji koncerta, samo za pokrivanje troškova dvorane i ZAMP-a treba prodati više od 500 ulaznica po prosječnoj cijeni od 70 kuna. No, tu za organizatora tek počinju svi ostali mogući novčani izdaci – isplata honorara s pripadajućim porezima od izvođača i reklame do fizičkih radnika. Tolike troškove u današnjim uvjetima mogu pokriti samo vrlo rijetki koncerti koji sigurno nisu »urbani«, objašnjava Simon Dejhalla koji je nekoć uspješne koncerte održavao u Dvorani mladosti.
Nedostatak sluha za velike koncerte projekte u Rijeci i dramatično kresanje sredstava kojima će Grad Rijeka u 2010. potpomagati glazbene projekte, prisililo je Simona Dejhallu da se svojim promotorskim poslom nastaviti baviti u inozemstvu.
– Slažem se da je organizacija koncerata posao koncertnih promotora, a ne Grada Rijeke. Ali, isto tako znam da je Gradu posao da gospodarstvenicima, a to su u ovom slučaju glazbeni menadžeri, pripremi uvjete i sustav koji će im olakšati djelovanje unutar gradskih objekata i grada uopće. Smeta me i što se stalno povlači ta zabluda da će turneje svjetskih megazvijezdi jednog dana skrenuti do Rijeke. To je nemoguće da se dogodi našem simpatičnom, skromnom primorskom gradiću, a zbog čitavog niza razloga, smatra Dejhalla.
Vrlo slično promišlja i njegov zagrebački kolega Vlado Ivanković.
– Neovisno o broju koncerata, Rijeka je tržište koje nikada nije zaživjelo. Stoga je teško nekoga tražiti novac. Trebalo bi vidjeti dvoranu na Zametu, pa onda donijeti procjenu. Hipotetski govoreći, da bismo isplatili »Stonese« s koncertom u dvorani za 6.000 posjetitelja, cijena karte ne bi smjela biti manja od 900 kuna. S druge strane, cijena karte u Zagrebu bila bi puno niža, jer je kapacitet zagrebačkih dvorana puno veći, a i karte bi posve sigurno bile prodane, smatra Ivanković, te objašnjava zašto je najveći hrvatski grad u prednosti pred ostalima.
– Najviše je publike, moguće je naplatiti najvišu cijenu, a i izvođačima sve ide na ruku. Grad je na idealnom mjestu. Blizu su Slovenija, Bosna i Hercegovina i Mađarska, a i nalazi se na koncertnoj ruti, dok sa Splitom i ostalim gradovima to nije slučaj. Jednostavno, bendovima je bliže Zagreb nego Split, zaključuje Vlado Ivanković te naglašava kako je legendarna irska četvorka zvana U2 upravo radi odgovarajuće rute ljetos nastupila u našoj metropoli.
Uvjeti korištenja dvorane na Zametu
– 18 sati je minimum na koliko se može zakupiti
– Sat najma dvorane je tisuću kuna, plus PDV
– Sat dežurnog operatera je 120 kuna, plus PDV
– Sat dežurnog električara/eketroničara je 90 kuna, plus PDV
– Najam videozida/displayja je 240 kuna, plus PDV
– Na cijenu najma zaračunava se i trošak struje koji se obračunava prema korištenju od trenutka zakupa pa do njegova isteka
– Korisnik je dužan od Hrvatskog društva skladatelja ZAMP prije održavanja koncerta ishoditi potrebno odobrenje i regulirati pitanje naknade za korištenje izvedenih materijala
– Korisnik daje bezuvjetnu garanciju da će u cijelosti ostvariti sve preduvjete za osiguranje reda na javnim površinama sportskog objekta te provesti potrebne mjere zaštite;
– Korisnik je dužan prijaviti javno okupljanje. Korisnik se obvezuje nadoknaditi štetu za svako eventualno oštećenje objekta nastalo u vrijeme njegova korištenja.
Izvor: novilist.hr